1995 do góry 1997 wyniki zgłoszenia startowa trasa zks

11. Jelcz Rally, 1996

Władze Rajdu

Władze Rajdu
Zespół Komisarzy Sportowych
Przewodniczący                             Kazimierz Jaromin
Członek                                    Lech Wójcik
Członek                                    Andrzej Nowak
Członek                                    Zygmunt Niewolny - Z.O. PZM
Kierownictwo Rajdu
Dyrektor Rajdu                             Jan Zgłobisz
Z-ca Dyrektora d/s Sportowych              Tadeusz Krawcewicz
Z-ca Dyrektora d/s Trasy i Zabezpieczenia  Marek Plewka
Z-ca Dyrektora d/s Technicznych            Bogusław Piątek
Z-ca Dyrektora d/s Organizacyjnych         Edward Picher
Asystent Dyrektora - konsultant            Tadeusz Witkiewicz
Asystent Dyrektora                         Piotr Latuszek
Sekretarz Rajdu                            Grzegorz Chyła
Rzecznik Zawodników                        Janusz Bens
Kierownik Finansowy                        Wanda Siemińska
Kierownicy Służb
Komisja Techniczna                         Janusz Szczęśniak
Komisja Techniczna                         Roman Kowalewski
Komisarzy i Zabezpieczenia                 Krzysztof Sidelnik
Służba Medyczna                            Iwona Cybakow
Łączności                                  Ryszard Koziński
Pomiaru Czasu                              Andrzej Kotowski
Obliczeń Komputerowych                     Tomasz Lisicki
Komisja Obliczeń                           Zbigniew Sroka
Parku Maszyn                               Waldemar Rawski
Kierownik Biura Rajdu                      Janina Żelechowska
Kierownik Komisji Nagród                   Lech Kalniuk
Kierownik Biura Prasowego                  Zbigniew Pruchniak

Protokoły ZKS

11 JELCZ RALLY
PROTOKOŁ Nr. 1
I Posiedzenie ZESPOŁU KOMISARZY SPORTOWYCH
Wrocław, lokal Automobilklubu Dolnośląskiego
Czwartek, 24 października 1996

OBECNI:
Kazimierz JAROMIN   Przewodniczący ZKS
Janusz SZCZĘŚNIAK   Członek ZKS
Zygmunt NIEWOLNY    Członek ZKS

Jan ZGŁOBISZ        Dyrektor Rajdu
Tadeusz KRAWCEWICZ  Asystent Dyrektora ds. sportowych
Bogusław PIĄTEK     Asystent Dyrektora ds. technicznych
Roman KOWALEWSKI    Przewodniczący Komisji Technicznej

Grzegorz CHYŁA      Sekretarz Rajdu
Janusz BENS         Rzecznik Zawodników
- - - - - - -
- 2 -
1. Posiedzenie rozpoczęto o godzinie 19:00.

2. ZKS zapoznał się z uprzednio wydanym Komunikatem nr. 1.
   Po analizie Regulaminu ZKS postanowił sformułować załącznik nr 2 do
Regulaminu wprowadzający następujące korekty w regulaminie Rajdu:
        Program Rajdu:
                czas startu pierwszej załogi do I etapu: 8:30
                ogłoszenie klasyfikacji prowizorycznej eliminacji RMPST:
                25 października godz. 20:00
        Art. 15.2 start odbędzie się w dniu 25 października o godzinie 8:30
        Klasyfikacje: klasyfikacja eliminacji RMPST będzie prowadzona
            zgodnie z regulaminem standardowym RMPST.
            punktacja w klasyfikacji RMPST zgodnie z regulaminem RMPST.

3. ZKS zapoznał się z dokumentami niezbędnymi do przeprowadzenia Rajdu:
zezwolenia właścicieli gruntów: Nadleśnictwo Oława, Miasto i Gmina Jelcz
Laskowice, Gmina Oława# ubezpieczenie: od Odpowiedzialności Cywilnej:
PYU S.A. polisa nr. A 0051744, od następstw nieszczęśliwych wypadków PZU SA
polisa nr A 0021749. Organizator stwierdził, że posiada zgodę ustną na
przeprowadzenie odcinków specjalnych na terenie poligonu (OS 1, 2, 7, 8,
9, 10).

    Dyrektor Rajdu przedstawił Plan Zabezpieczenia Rajdu (w załączeniu).

2. Dyrektor dokonał prezentacji Rajdu: trasa wynosi 219 km w tym 81.44 km
odcinków specjalnych, z czego eliminację RMPST stanowi I etap, czyli 159
km w tym 8 odcinków specjalnych o łącznej długości 47.92 km.

    Na wniosek Dyrektora Rajdu ZKS postanowił wydłużyć czas przejazdu z
PKC-2 do PKC-3 i z PKC-11 di PKC-12 z 50 do 60 minut oraz skrócić czas
przerwy (PKC-4 - PKC-4a i PKC-13 - PKC-13a) z 30 do 20 minut, co zostanie
ogłoszone w Komunikacie nr 2.


4. Dyrektor Rajdu poinformował ZKS o przebiegu BT-1:
odebrano 58 pojazdów, w tym:
   w grupie I   - 13
   w grupie II  - 39
   w grupie III -  6

oraz w eliminacji RMPST:
 w klasie O   -  5 pojazdów o numerach 20, 25, 32, 38, 47
 w klasie P   -  9 pojazdów: nr 27, 29, 31, 33, 34, 44, 46, 52, 54
 w klasie SI  -  4 pojazdy: nr 30, 36, 43, 45.
 w klasie SII -  4 pojazdy: nr 22, 26, 28, 49.

ZKS postanowił połączyć klasy SI i SII co stanowi klasę SII (8 załóg).

5. ZKS zatwierdził przedstawioną przez Dyrektora Rajdu listę startową
po BT-1, (w załączeniu).

6. Posiedzenie zakończono o godzinie 20:15. Następne posiedzienie
w piątek, 25 października o godzinie 20:00.


Przewodniczący ZKS          Członek ZKS         Członek ZKS
Kazimierz JAROMIN           Janusz SZCZĘŚNIAK   Zygmunt NIEWOLNY
11 JELCZ RALLY
PROTOKOŁ Nr. 2
II Posiedzenie ZESPOŁU KOMISARZY SPORTOWYCH
Wrocław, lokal Automobilklubu Dolnośląskiego
Piątek, 25 października 1996

OBECNI:
Kazimierz JAROMIN   Przewodniczący ZKS
Janusz SZCZĘŚNIAK   Członek ZKS
Zygmunt NIEWOLNY    Członek ZKS

Jan ZGŁOBISZ        Dyrektor Rajdu
Tadeusz KRAWCEWICZ  Asystent Dyrektora ds. sportowych
Bogusław PIĄTEK     Asystent Dyrektora ds. technicznych
Roman KOWALEWSKI    Przewodniczący Komisji Technicznej

Grzegorz CHYŁA      Sekretarz Rajdu
Janusz BENS         Rzecznik Zawodników

Jerzy KOBYLIŃSKI    Członek GKSS
- - - - - - -
- 2 -
1. Posiedzenie rozpoczęto o godzinie 20:00. ZKS zapoznał się z projektem
protokołu I posiedzenia i polecił wprowadzić poprawki.

2. Dyrektor Rajdu przedstawił sprawozdanie z przebiegu I etapu.
Wystartowało 58 pojazdów, ukończyło 37, sklasyfikowano 35.

  Załogę nr 57 wykluczono zgodnie z Art. 13.4 Regulaminu Rajdu za nie
wręczenie karty drogowej i brak wizy na PKC 4a.
  Załogę nr 64 wykluczono zgodnie z Art. 17.B.1 (przekroczenie limitu
spóźnień).

  Na trasie jazdy okrężnej pomiędzy PKC-2 i PKC-3 załoga nr 39 nie
dostosowała się do przepisów kodeksu drogowego (wjechała na skrzyżowanie
na czerwonym świetle) i zderzyła się z tramwajem, W wyniku wypadku
samochód załogi zapalił się i kierowca został przewieziony do szpitala z
poważnymi poparzeniami.
  Na trasie jazdy okrężnej między PKC-8 a PKC-9 w okolicy Malina samochód
nr 72 potrącił dziecko, które po tym wraz z ojcem oddaliło sie z miejca
wypadku bez zgłaszania tego faktu na policję czy pogotowie ratunkowe. Fakt
ten został zgłoszony pisemnie przez zawodnika.
  Na pytanie ZKS dotyczące wypadku załogi nr 20 rzecznik zawodników
stwierdził, że rozmawiał z zawodnikiem nr 20, który oświadczył że nie
ukończył rajdu z przyczyn technicznych i nie miał miejsce wypadek.

2.1 Dyrektor Rajdu poinformował ZKS, że podany po badaniu technicznym
podział na klasy eliminacji RMPST był nieprawidłowy i zaproponował
publikację załącznika nr 4 do regulaminu zawierającego prawidłowy podział na
klasy. ZKS zatwierdził komunikat nr 4 i ustalił, że błąd ten wynika z
niedopatrzenia przewodniczącego komisji technicznej.

2.2 Do Dyrektora Rajdu wpłynął protest zawodnika nr 5 dotyczący wymiany
motocykla przez zawodnika nr 1. Komisja techniczna zaplombowała motocykl
znajdujący się w parku zamkniętym. ZKS upoważnił Dyrektora Rajdu, aby w
razie stwierdzenia niezgodności motocykla z przedstawionym na BT-1
wykluczyć zawodnika nr 1.

2.3 Dyrektor Rajdu przedstawił prośbę zawodnika nr 30 o zaliczenie
"taryfy" na OS-8. ZKS stwierdził, że w eliminacji specjalnej "trayfa" może
być zastosowana jedynie w razie gdy przewiduje to Regulamin, a ponadto
zawodnik musi przyjechać na metę Rajdu w ramach limitu spóźnień. ZKS
stwierdził, że żaden z tych warunków nie był spełniony przez co nie może
uwzględnić proby załogi. Decyzję tą przedstawiono w rozmowie z
zainteresowaną załogą.

3. ZKS zatwierdził wyniki prowizoryczne eliminacji RMPST do wywieszenia o
godzinie 20:40.

4. Dyrektor Rajdu poinformował ZKS, że zgodnie z regulaminem udzielił
zgody na wymianę przedniej szyby w parku zamkniętym przez załoge nr 54.
Naprawa została dokonana bez pomocy osób trzecich pod kontrolą
przewodniczącego komisji technicznej.

5.1 Członek ZKS Janusz Szcześniak przedstawił sprawę załogi nr. 73,
która przeszła BT-1 z wynikiem pozytywnym a w której samochodzie
uszkodzeniu uległa klatka bezpieczeństwa. ZKS postanowił nie dopuścić
załogę nr 73 do II etapu Rajdu (pęknięty zastrzał klatki bezpieczeństwa).

5.2 Przewodniczący ZKS stwierdził, że załoga nr 44 nie posiadała gaśnicy
i okazała ją dopiero po pewnym czasie. Przewodniczący ZKS postanowił
ukarać załogę 30 sekundami karnymi, przy głosach wstrzymujących
pozostałych członków ZKS.

5.3 ZKS stwierdził, że na OS-5 załoga 33 stała w strefie pomiędzy metą
lotną a metą stop, co jest odzwierciedlone w protokole mety stop OS.
Rzecznik zawodnków stwierdził, że załoga skutecznie ostrzegała
nadjeżdżających zawodników i nie spowodowała zagrożenia ani utrudnienia
pozostałym zawodnikom. ZKS postanowił przy jednym głosie wstrzymującym,
zgodnie z Art. 18.7 Regulaminu Rajdu wykluczyć załogę z Rajdu, a zgodnie z
Art. 4.5.1 ustęp 2 załącznika 16 do regulaminu RMPST wykluczyć załogę z
eliminacji RMPST.

5.4 Zgodnie z Art. 18.2 Regulaminu Rajdu i Art. 4.4.1 ust. 2 Regulaminu
RMPST ZKS postanowił wykluczyć załogę nr 22 za jazdę na OS-5 bez kasku co
stwierdziło dwóch członków ZKS.

6. ZKS zatwierdził wyniki prowizowyczne eliminacji RMPST do wywieszenia o
godzinie 22:10.

7.1 Do ZKS wpłynęło pismo załogi nr 22 wyjaśniającej, że jazda bez kasku
nie wynikała ze złej woli, z prośbą o dopuszczenie do udziału z rajdzie.
Po dyskusji ZKS stwierdził, że jedyna przewidziana regulaminem możliwość
kary za jazdę bez kasku to wykluczenie. W czasie wyjaśnienia załoga
została wysłuchana i kierowca przyznał się, że przejechał 20-30 metrów bez
kasku.

7.2 Do ZKS wpłynęło pismo załogi nr. 73 z prośbą o zastosowanie Art.
19.2b (gdy samochód ze względu na swój stan nie nadaje się do ruchu
drogowego). ZKS stwierdził, że ze względów bezpieczeństwa nie może
wyrazić zgode na naprawę klatki bezpieczeństwa. ZKS wyjaśnił tą decyzję
w rozmowie z zainteresowaną załogą.

8. ZKS po upływie regulaminowego czasu od wywieszenia wyników
zatwierdził wyniki VII eliminacji RMPST jako ostateczne oraz listę
startową II etapu Rajdu Jelcza.

9. ZKS postanowił, że następne posiedzenie rozpocznie się 26 października
o godzinie 16:00.





Przewodniczący ZKS             Członek ZKS            Członek ZKS
Kazimierz JAROMIN              Janusz SZCZĘŚNIAK      Zygmunt NIEWOLNY
11 JELCZ RALLY
PROTOKOŁ Nr. 3
III Posiedzenie ZESPOŁU KOMISARZY SPORTOWYCH
Wrocław, lokal Automobilklubu Dolnośląskiego
Sobota, 26 października 1996

OBECNI:
Kazimierz JAROMIN   Przewodniczący ZKS
Janusz SZCZĘŚNIAK   Członek ZKS
Zygmunt NIEWOLNY    Członek ZKS

Jan ZGŁOBISZ        Dyrektor Rajdu
Tadeusz KRAWCEWICZ  Asystent Dyrektora ds. sportowych
Bogusław PIĄTEK     Asystent Dyrektora ds. technicznych
Roman KOWALEWSKI    Przewodniczący Komisji Technicznej

Grzegorz CHYŁA      Sekretarz Rajdu
Janusz BENS         Rzecznik Zawodników
- - - - - - -
1. Posiedzenie rozpoczęto o godzinie 16.00. ZKS zatwierdził projekt
protokołu II posiedzenia.

2.1 Dyrektor Rajdu złożył sprawozdanie z przebiegu II etapu: do startu
dopuszczono 34 pojazdów, wystartowało 33, ukończyło 26.
     Nie wystartował zawodnik nr 5.
     Nie zanotowano wypadków.

2.2 W związku z protestem zawodnika nr 5 Dyrektor Rajdu stwierdził, że
przed startem dokonano sprawdzenia tożsamości pojazdu i nie stwierdzono
odstępstw w stosunku do pojazdu przedstawionego na BT-1. W związku z tym
stwierdzono bezzasadność protestu i dopuszczono zawodnika nr 1 do startu
do II etapu.

2.3 Dyrektor Rajdu poinformował, że zgodnie z protokołem mety stop
OS-14: zawodnicy nr 4 i 11 zatrzymali się i pozostawili motocykle w
strefie, zawodnik 6 zatrzymał się w strefie, załoga 28 była popychana w
strefie, załoga nr 51 cofała w strefie.
  ZKS stwierdził, że załoga nr 28 pchała samochód w celu oswobodzenia
trasy, zgodnie z Art. 14.3 Regulaminu.
  ZKS postanowił wykluczyć zawodników 4, 6 i 11 zgodnie z Art. 18.7
Regulaminu a załogę 51 zgodnie z Art. 18.3 Regulaminu.

2.4 Dyrektor Rajdu przedstawił zbiorową prośbę zawodników nr 11, 12, 8 i
15 o wyjaśnienie zgodności motocykla nr 1 z klasą. ZKS odrzucił protest
jako zbiorowy. Ponadto ponieważ w grupie motocykli nie było podziału na
klasy, prośba jest podstawiona podstaw. Przewodniczący Komisji Technicznej
stwierdził zgodność motocykla przedstawionego na BT-1 z motocyklem
sprawdzonym w parku zamkniętym przed startem do II etapu.

3. Badaniu technicznemu BT-2 na mecie rajdu poddano wszystkie pojazdy:
   w grupie I -   9
   w grupie II - 14
   w grupie III - 3
Nie stwierdzono niezgodności z regulaminem.

4. ZKS zatwierdził wyniki prowizoryczne Rajdu Jelcza do wywieszenia o
godzinie 18:00.

5.1 Dyrektor Rajdu oświadczył, że po oddaleniu protestu zawodnik nr 5
wezwał Policję zgłaszając fakt, że zawodnik nr 1 uczestniczy w rajdzie
pojazdem kradzionym. Policja po oględzinach motocykla nie stwierdziła
nieprawidłowości.

5.2 Dyrektor Rajdu poinformował, że na starcie II Etapu Rajdu załogi nr
22 i 33 zablokowały start stawiając samochody w bramie startowej. Dyrektor
Rajdu wnioskuje o wystąpienie do GKSS o wyciągnięcie konsekwencji. ZKS
popiera tą prośbe.

5.3 ZKS zawiesił posiedzenie o godzinie 17:31.

6.1 O godzinie 18:20 do dyrektora Rajdu wpłynęło pismo zawodnika nr 6.
ZKS zapoznał się z wyjaśnieniem zawodnika dotyczącym wykluczenia ze
względu na zatrzymanie w strefie, które polegało na wypychaniu motocykla
za tablicę końca strefy w myśl Art. 14 pkt 3 Regulaminu: konieczność
oswobodzenia drogi. ZKS zdecydował przywrócić zawodnika do klasyfikacji.

6.2 O godzinie 18:27 do Dyrektora Rajdu wpłynęło pismo załogi nr 51. Po
rozmowie z załogą oraz komisarzem punktu mety stop OS-14 ZKS podtrzymał
decyzję o wykluczeniu.

7. ZKS zatwierdził wyniki jako ostateczne.

8. ZKS uważa imprezę za udaną. Trasa dobrana prawidłowo. Odcinki
Specjalne ciekawe i bardzo ciężkie. W stosunku do pozostałych eliminacji
jeden z najcięższych rajdów w sezonie. Pomiar czasu sprawiedliwy, nie budzi
zastrzeżeń.
  Badanie Techniczne w przyszłości powinno być bardziej wnikliwe, ZKS
stwierdza, że obied dokumentów w komisji technicznej był nieprawidłowy i
przyczynił się do błędnego podziału na klasy RMPST. Wynika to z załącznika
10 regulaminu RMPST nakazującego oddanie karty badania technicznego
zawodnikowi. Organizator ograniczył się do przeprowadzenia BT w terenie
otwartym bez kanału rewizyjnego.

  Zabezpieczenie trasy bardzo dobre. Organizator spełnił wszystkie
wymogi dotyczące służb medycznych i przeciwpożarowych.

  ZKS stwierdza, że przeprowadzenie trasy dojazdowej przez miasto powinno
uwzględniać dłuższe czasy dojazdu. Mimo wydłużenia na prośbę zawodników na
jednym z odcinków dojazdowych czasu przejazdu o 10 minut, czasy te były
ocienione jako za krótkie.
  Łączność z poszczególnymi punktami i biurem rajdu bardzo dobra przez
cały czas trwania rajdu.
  Obliczanie wyników zarówno nieoficjalnych jak i oficjalnych zgodnie z
charmonogramem i bez wprowadzania poprawek.
  Oznakowanie komisarzy bardzo dobre, praca komisarzy prawidłowa, tablice
informacyjne z wynikami na każdym odcinku specjalnym.

  ZKS wnioskuje do GKSS:
  - wprowadzenie wymogu posiadania przez wszystkich członków załogi ubioru
ognioodpornego, zarówno w RMPST jak i w Rajdzie.
  - o wprowadzenie obowiązku posiadania płacht zabezpieczających
środowisko naturalne podczas serwisowania.

  ZKS stwierdza, że duża ilość wykluczeń wynika z nieznajomości regulaminu
przez zawodników.

  ZKS ogłasza zakończenie imprezy i otwarcie parku zamkniętego.

  Przewodniczący ZKS          Członek ZKS          Członek ZKS
  Kazimierz JAROMIN           Janusz SZCZĘŚNIAK    Zygmunt NIEWOLNY


autor strony: Grzegorz Chyła, materiały: Tomasz Lisicki, Zbigniew Próchniak