Jelcz Rally, 1993
Protokoły ZKS
8 JELCZ RALLY
PROTOKOŁ Nr. 1
I Posiedzenie ZESPOŁU KOMISARZY SPORTOWYCH
Wrocław, Hotel "Wrocław" Piątek, 5 listopada 1993 19:00
OBECNI:
Janusz SZCZEŚNIAK Przewodniczący ZKS
Kazimierz JAROMIN Członek ZKS
Leszek BIEGUS Członek ZKS
Tadeusz WITKIEWICZ Dyrektor Rajdu
Janusz BENS Dyrektor Sportowy
Edward PIOTROWICZ Przewodniczący Komisji Technicznej
Zbigniew PIĄTEK Asystent Dyrektora
Grzegorz CHYŁA Sekretarz Rajdu
Zbigniew JAROSZ Wiceprezes ds. sportowych PZM
- - - - - - -
- 2 -
1. Posiedzenie rozpoczęto stwierdzając nieobecność kol. LISIKA w związku z czym do ZKS dokooptowano kol. Leszka BIEGUSA.
2. Na wniosek Dyrektora Rajdu ZKS postanowił zredagować Komunikat Nr. 1 (w załączeniu).
3. Dyrektor dokonał prezentacji Rajdu: trasa wynosi 344 km w tym 16 Odcinków Specjalnych o łącznej długości 102 km i przedstawił ZKS niezbędne dokumenty zezwalające na przeprowadzenie Rajdu według
proponowanej trasy.
4. Kierownik Komisji Technicznej poinformował ZKS o przebiegu BT-1:
odebrano 50 pojazdów, w tym:
w grupie I - 9
w grupie II - 34
w grupie III - 7
5. ZKS zatwierdził przedstawioną przez Dyrektora Rajdu listę startową po BT-1, (w załączeniu).
6. Dyrektor Rajdu poinformował, że nie przewiduje dokonywania badań antydopingowych na trasie rajdu.
7. Posiedzenie zakończono o godzinie 19:50. Następne posiedzenie w sobotę, 6 listopada o godzinie 20:00.
Przewodniczący ZKS Członek ZKS Członek ZKS
Janusz SZCZEŚNIAK Kazimierz JAROMIN Leszek BIEGUS
8 JELCZ RALLY
PROTOKOŁ Nr. 2
II Posiedzenie ZESPOŁU KOMISARZY SPORTOWYCH
Wrocław, Hotel "Wrocław" Sobota, 6 listopada 1993 19:15
OBECNI:
Janusz SZCZEŚNIAK Przewodniczący ZKS
Kazimierz JAROMIN Członek ZKS
Leszek BIEGUS Członek ZKS
Tadeusz WITKIEWICZ Dyrektor Rajdu
Janusz BENS Dyrektor Sportowy
Zbigniew PIĄTEK Asystent Dyrektora
Grzegorz CHYŁA Sekretarz Rajdu
- - - - - - -
- 2 -
1. ZKS zatwierdził projekt protokołu pierwszego posiedzenia.
2. Dyrektor Rajdu przedstawił sprawozdanie z przebiegu I etapu: Wystartowało 48 pojazdów, ukończyło 36.
Na trasie OS-3 wypadkowi uległ zawodnik nr. 8, który doznał kontuzji obojczyka, został przewieziony do szpitala i po udzieleniu
pomocy lekarskiej zwolniony.
ZKS na wniosek Dyrektora Rajdu zwiększył limit spóźnień 40 minut w etapie i 80 w rajdzie (Komunikat nr. 2 w załączeniu).
3. ZKS zatwierdził wyniki I etapu i listę startową do II etapu.
4. Badanie techniczne końcowe odbędzie się bezpośrednio po przyjeździe na metę Rajdu.
Dyrektor Rajdu wyjaśnił, że podczas BT-1 nie stwierdzono przypadków wątpliwych pod względem masy samochodu i w związku z tym
nie było dokonywane ważenie samochodów.
5. Posiedzenie zakończono o godzinie 20:10. Następne posiedzenie
7.11.1993 o godzinie 17:30.
Przewodniczący ZKS Członek ZKS Członek ZKS
Janusz SZCZEŚNIAK Kazimierz JAROMIN Leszek BIEGUS
8 JELCZ RALLY
PROTOKOŁ Nr. 3
III Posiedzenie ZESPOŁU KOMISARZY SPORTOWYCH
Wrocław, Hotel "Wrocław" Niedziela, 7 listopada 1993 17:30
OBECNI:
Janusz SZCZEŚNIAK Przewodniczący ZKS
Kazimierz JAROMIN Członek ZKS
Leszek BIEGUS Członek ZKS
Tadeusz WITKIEWICZ Dyrektor Rajdu
Janusz BENS Dyrektor Sportowy
Edward PIOTROWICZ Przewodniczący Komisji Technicznej
Zbigniew PIĄTEK Asystent Dyrektora
Grzegorz CHYŁA Sekretarz Rajdu
Zbigniew JAROSZ Wiceprezes ds. sportowych PZM
- - - - - - -
- 2 -
1. Zespół Komisarzy Sportowych zatwierdził projekt protokołu drugiego posiedzenia.
2. Dyrektor Rajdu przedstawił sprawozdanie przebiegu II etapu:
wystartowało 31 pojazdów, ukończyło 26.
Na trasie OS-14 komisarz PKP w czasie wizowania karty drogowej poślizgnął się i został potrącony przez samochód. Doznał złamania
kości udowej i został przewieziony do szpitala.
Trasa OS-15 została częściowo zmieniona ze względu na opady deszczu w celu ułatwienia przejazdu.
3. Na BT-2 odebrano 26 pojazdów. Nie stwierdzono żadnych nieprawidłowości.
4. Wyniki końcowe wywieszono o godzinie 18:00
5. W czasie przewidzianym na składanie protestów nie wpłynął żaden protest. ZKS zatwierdził wywieszone wyniki końcowe jako ostateczne.
6.1 ZKS przedstawił propozycje zmian w przyszłej edycji rajdu:
- wprowadzenie większych przerw pomiędzy grupami i starty w kolejności grup,
- kontrolę przestrzegania przepisów ruchu drogowego na odcinkach dojazdowych oraz wymóg używania przez załogi świateł na odcinkach specjalych,
- oznakowanie tablic serwisowych numerem zawodnika,
6.2 ZKS stwierdził, że trasa rajdu jest bardzo ciekawa pod względem technicznym i dostosowana stopniem trudności do startujących zawodników.
ZKS podkreślił duże nagłośnienie imprezy w środkach masowego przekazu, duże zainteresowanie kibiców, dobór trasy umożliwiający kibicom dostęp do trasy.
ZKS stwierdził bardzo dobre zabezpieczenie trasy OS-ów mające na celu uniemożliwienie wjazdu na trasę pojazdom nieuprawnionym.
7. ZKS zarządził otwarcie Parku Zamkniętego.
Przewodniczący ZKS Członek ZKS Członek ZKS
Janusz SZCZEŚNIAK Kazimierz JAROMIN Leszek BIEGUS
8th International Truck and Cross Country Rally
JELCZ RALLY
PROGRAMME OF THE RALLY
September 4, 1993 Issuing of the regulations
October 28, 1993 Closing date for entries
November 2, 1993 Issuing of the rally route and the Road Book
Friday November 5, 1993
9h00 - Issuing of the documents
12h00 - 15h00 - Technical scrutineering BT-1
(behind the Hotel Wrocław)
16h00 - Closing of entries for team, national and
club classifications
19h00 - Session of the Stewards of the Meeting
20h30 - Organizers' press conference
release of the starting list
Saturday November 6, 1993
8h00 - Opening Ceremony of the 8th Jelcz Rally
8h30 - Start of the first crew
(in front of the Hotel "Wroclaw")
15h30 - Finish of the 1st leg
(in front of the Hotel "Wroclaw")
21h00 - Publication of the starting list to the 2nd leg
Sunday November 7, 1993
8h00 - Start to the 2nd leg
14h20 - Finish of the Rally - Hotel "Wroclaw"
14h30 - Final technical scrutineering BT-2
17h30 - Session of the Stewards of the Meeting
18h00 - Publication of the final results
18h30 - Expiration for lodging claims and protests
Opening of the Parc Ferm,
20h00 - Closing Ceremony of the
7th International Jelcz Rally
- Cocktail party with competiors - Hotel "Wroclaw"
RALLY OFFICE
Till November 3, 1993 Rally Office will be open from 8h00 till
16h00 in the office of Automobilklub Dolnośląski in Wrocław,
Piłsudskiego 95, phone/fax (48-71) 44 42 99, telex 0715355 adwr pl.
From November 4, 1993 it will be open from 8h00 till 21h00 in
Hotel "Wroclaw".
SUMMARY OF THE REGULATIONS
ORGANIZATION
The Organizer of the 8th International Truck and Cross Country
"Jelcz" Rally, which will take place November 5 - 7, 1993 is
Automobilklub Dolnośląski with the colaboration of its division in
Milicz under the patronage of Jelcz Truck Factory in Jelcz -
Laskowice.
The event will be run in compliance with The International Sporting
Code and its appendices of the F,d,ration Internationale du Sport
Automobile.
RALLY AUTHORITIES
Stewards of the Meeting
Chairman - Janusz Szcześniak
Member - Kazimierz Jaromin
Member - Andrzej Lisik
Clerk of the Course - Tadeusz Witkiewicz
Assistant Clerks
- in charge of Sports - Janusz Bens
- in charge of Marshals - Jan Zgłobisz
Assistants: - Bogusław Piątek
- Lech Kalniuk
- in charge of Organisation - Edward Picher
Chiefs and Managers
Chief Scrutineer - Edward Piotrowicz
Rally Route and Timekeeping - Marek Plewka
Chief of Results - Grzegorz Chyła
Chief Medical Officer - Iwona Cybakow
Rally Office - Janina Żelechowska
Rally Secretary - Grzegorz Chyła
Press Relations Officer - Stanisław Wolny
Secretary of the Treasury - Lilia Misiakiewicz
Radio Communication - Mirosław Olechnowicz
DESCRIPTION
Rally is a sporting event for truck and off-road vehicles.
The route of the 8th Jelcz Rally is 337 km long with 16 special
stages of the total length of 102 km.
Details of the Rally Route can be found in Appendix V, Special
Stages (OS), Time Controls (PKC) and Passage Control (PKP) details
can be found in the Road Book and on the Time Card.
Intervals between crews will be 2 minutes.
The official time will be that given by Polish Radio.
ELIGIBLE VEHICLES
The rally is open for all trucks (excluding articulated vehicles)
and off-road vehicles which meet the safety requirements of the FISA.
Rollbars, crash helmets and one or two fire extinguishers with
minimum total capacity of 4 kg are obligatory.
The vehicles taking part in the rally will be divided into
following groups and classes:
GROUPS (according to weight of the vehicle)
Group I motorcycles
Group II up to 3,500 kg
Group III over 3,500 kg
Weight is that of a vehicle ready for the start including the crew.
ELIGIBLE COMPETITORS
Competitors must be over 18 years old.
ENTRIES
By the very fact of signing the entry form the entrant, as well as
the crew members, submit themselves to the prescriptions of the
present regulations.
Crews may be made up of 1, 2 or 3 persons.
At last 2 of them must have a driving licence valid for the vehicle
entered. Entries must be accompanied by 2 photos (4 x 6 cm) of
every member of a crew.
Competitors wishing to enter a vehicle that is not their property
must have their entries accepted by the vehicle owner.
ENTRY FEES - INSURANCE
The entry fee is as follows:
500,000 Polish Zloty for a crew
500,000 Polish Zloty for a factory, club or national team
100,000 Polish Zloty for a service plate
The entry fees should be remitted into the account: ťBRSA O/Wrocław
419206-7764-2710-01000 or in the office of Automobilklub Dolnośląski.
For foreign competitors The International Insurrance Card ("Green
Card") is required and will be checked during scrutineering.
The Organizers do not take any responsability for the losses and
the damages in regard to the competitors or caused by them to third
parties. The competitors take part in the event at their own risk.
In case of an accident the competitor or his representative should
report the fact orally at the nearest time control (PKC) and then
submit a written account to the Rally Office before the results are
announced.
ADVERTISING
Advertising is allowed on condition that it does not interfere with
the national and FIA regulations, is not likely to give offence, does
not encroach upon the spaces reserved for rally plates and
competition numbers and does not interfere with the crew's vision
through the windows.
The place on the rally plates and on the doors over and bellow the
starting numbers is reserved for the Organizer's advertising.
The organizer reserves the right to place additional advertising on
the vehicles.
TIME CONTROL - PASSAGE CONTROL
All controls, ie. Time Controls (PKC), Passage Controls (PKP) and
Special Stage start and finish will be indicated by means of FISA
approved standarized signs.
Any difference between the check-in time and the target time on a
Time Control will be penalized as follows:
- for late arrival - 10 seconds for every minute
- for early arrival - 20 seconds for every minute
Early check-in is allowed at the finish of the 1st leg and on the
finish of the Rally.
Any lateness between two controls exceeding 30 minutes or total
lateness during any leg exceeding 30 minutes or total latenes
exceeding 60 minutes will result in the exclusion of the crew.
Any failure to have a Time Card stamped on a Passage Control wil
result in the exclussion.
SPECIAL STAGES
Special stages are speed tests on terrains closed specially for the
event. Wearing crash helmets is obligatory during these events.
Special stages will end in a flying finish followed by a Point
Stop control at 100 - 300 m. after the finish line.
The crew may repair their car during a special stage if it does not
interfere with the normal running of the stage.
The crew may skip any natural obstacle on the stage on condition of
returning into the same place (at the other side of obstacle) and
driving through a gate consisting of two poles placed here.
PARC FERME
The cars will be subject to Parc Ferm, rules:
- from the moment they enter a starting area, a regroupping zone or
an end of a leg, until they leave one of these,
- from the moment they enter a control area until they leave it,
- from as soon as they reach the end of the event until the time
for lodging protests has expired.
While the vehicles are subject to the Parc Ferm, rules, any repairs
or refuelling are strictly forbidden under pain of exclusion.
CLASSIFICATION
The final results shall be determined by adding the times obtained
on the special stages and the penalties expressed in time.
Classifications shall be determined in General Classification and
in groups.
Team results will be calculated by adding results of three best
crews of each team. Cups will be awarded if at last three teams are
entered in classification considered.
Results of a class or group consisting of less than five vehicles
will count only for general classification.
PRIZES - CUPS
Cash prizes:
- first place in a group: 600 USD
Prizes consisting of cups each shall be awarded for:
- first place in General classification,
- first, second and third place in each group
- first place in the Ladies' Cup.
Prizes consisting of one cup each shall be awarded for:
- first place in National Team Classification
- first place in Factory Team Classification
- first place in Club Team Classification
autor strony: Grzegorz Chyła, materiały: Tomasz Lisicki, Zbigniew Próchniak
Darmowy hosting zapewnia PRV.PL