do góry wyniki zgłoszenia trasa startowa ZKS wyniki OS

Jelcz Rally, 1993

Protokoły ZKS

                        8   JELCZ  RALLY
                         PROTOKOŁ Nr. 1
           I Posiedzenie ZESPOŁU KOMISARZY SPORTOWYCH

     Wrocław, Hotel "Wrocław"      Piątek, 5 listopada 1993  19:00

       OBECNI:
          Janusz SZCZEŚNIAK       Przewodniczący ZKS
          Kazimierz JAROMIN       Członek ZKS
          Leszek BIEGUS           Członek ZKS

          Tadeusz WITKIEWICZ      Dyrektor Rajdu
          Janusz BENS             Dyrektor Sportowy
          Edward PIOTROWICZ       Przewodniczący Komisji Technicznej
          Zbigniew PIĄTEK         Asystent Dyrektora
          Grzegorz CHYŁA          Sekretarz Rajdu

          Zbigniew JAROSZ         Wiceprezes ds. sportowych PZM
                           - - - - - - - 
                            - 2 -

1. Posiedzenie rozpoczęto stwierdzając nieobecność kol. LISIKA w związku z czym do ZKS dokooptowano kol. Leszka BIEGUSA.

2. Na wniosek Dyrektora Rajdu ZKS postanowił zredagować Komunikat Nr. 1 (w załączeniu).

3. Dyrektor dokonał prezentacji Rajdu: trasa wynosi 344 km w tym 16 Odcinków Specjalnych o łącznej długości 102 km i przedstawił ZKS niezbędne dokumenty zezwalające na przeprowadzenie Rajdu według 
proponowanej trasy.

4. Kierownik Komisji Technicznej poinformował ZKS o przebiegu BT-1: 
odebrano 50 pojazdów, w tym:
   w grupie I   -  9
   w grupie II  - 34
   w grupie III -  7

5. ZKS zatwierdził przedstawioną przez Dyrektora Rajdu listę startową po BT-1, (w załączeniu).

6. Dyrektor Rajdu poinformował, że nie przewiduje dokonywania badań antydopingowych na trasie rajdu.

7. Posiedzenie zakończono o godzinie 19:50. Następne posiedzenie w sobotę, 6 listopada o godzinie 20:00.

     Przewodniczący ZKS        Członek ZKS        Członek ZKS
     Janusz SZCZEŚNIAK      Kazimierz JAROMIN     Leszek BIEGUS

                        8   JELCZ  RALLY
                         PROTOKOŁ Nr. 2
           II Posiedzenie ZESPOŁU KOMISARZY SPORTOWYCH
     Wrocław, Hotel "Wrocław"      Sobota, 6 listopada 1993  19:15
       OBECNI:
          Janusz SZCZEŚNIAK       Przewodniczący ZKS
          Kazimierz JAROMIN       Członek ZKS
          Leszek BIEGUS           Członek ZKS

          Tadeusz WITKIEWICZ      Dyrektor Rajdu
          Janusz BENS             Dyrektor Sportowy
          Zbigniew PIĄTEK         Asystent Dyrektora
          Grzegorz CHYŁA          Sekretarz Rajdu
                           - - - - - - - 
                            - 2 - 
   1. ZKS zatwierdził projekt protokołu pierwszego posiedzenia. 

   2. Dyrektor Rajdu przedstawił sprawozdanie z przebiegu I etapu: Wystartowało 48 pojazdów, ukończyło 36. 
      Na trasie OS-3 wypadkowi uległ zawodnik nr. 8, który doznał kontuzji obojczyka, został przewieziony do szpitala i po udzieleniu 
pomocy lekarskiej zwolniony. 

      ZKS na wniosek Dyrektora Rajdu zwiększył limit spóźnień 40 minut w etapie i 80 w rajdzie (Komunikat nr. 2 w załączeniu). 

   3. ZKS zatwierdził wyniki I etapu i listę startową do II etapu.

   4. Badanie techniczne końcowe odbędzie się bezpośrednio po przyjeździe na metę Rajdu. 
      Dyrektor Rajdu wyjaśnił, że podczas BT-1 nie stwierdzono przypadków wątpliwych pod względem masy samochodu i w związku z tym 
nie było dokonywane ważenie samochodów.

   5. Posiedzenie zakończono o godzinie 20:10. Następne posiedzenie 
7.11.1993 o godzinie 17:30. 

      Przewodniczący ZKS       Członek ZKS         Członek ZKS
     Janusz SZCZEŚNIAK      Kazimierz JAROMIN     Leszek BIEGUS

                        8   JELCZ  RALLY
                         PROTOKOŁ Nr. 3
           III Posiedzenie ZESPOŁU KOMISARZY SPORTOWYCH
   Wrocław, Hotel "Wrocław"  Niedziela, 7 listopada 1993  17:30

       OBECNI:

          Janusz SZCZEŚNIAK       Przewodniczący ZKS
          Kazimierz JAROMIN       Członek ZKS
          Leszek BIEGUS           Członek ZKS

          Tadeusz WITKIEWICZ      Dyrektor Rajdu
          Janusz BENS             Dyrektor Sportowy
          Edward PIOTROWICZ       Przewodniczący Komisji Technicznej
          Zbigniew PIĄTEK         Asystent Dyrektora
          Grzegorz CHYŁA          Sekretarz Rajdu

          Zbigniew JAROSZ         Wiceprezes ds. sportowych PZM
                           - - - - - - - 
                            - 2 -
   1. Zespół Komisarzy Sportowych zatwierdził projekt protokołu drugiego posiedzenia. 

   2. Dyrektor Rajdu przedstawił sprawozdanie przebiegu II etapu: 
wystartowało 31 pojazdów, ukończyło 26. 
      Na trasie OS-14 komisarz PKP w czasie wizowania karty drogowej poślizgnął się i został potrącony przez samochód. Doznał złamania 
kości udowej i został przewieziony do szpitala. 
      Trasa OS-15 została częściowo zmieniona ze względu na opady deszczu w celu ułatwienia przejazdu. 

   3. Na BT-2 odebrano 26 pojazdów. Nie stwierdzono żadnych nieprawidłowości. 

   4. Wyniki końcowe wywieszono o godzinie 18:00 

   5. W czasie przewidzianym na składanie protestów nie wpłynął żaden protest. ZKS zatwierdził wywieszone wyniki końcowe jako ostateczne.

   6.1 ZKS przedstawił propozycje zmian w przyszłej edycji rajdu: 
      - wprowadzenie większych przerw pomiędzy grupami i starty w kolejności grup,
      - kontrolę przestrzegania przepisów ruchu drogowego na odcinkach dojazdowych oraz wymóg używania przez załogi świateł na odcinkach specjalych, 
      - oznakowanie tablic serwisowych numerem zawodnika, 
   6.2 ZKS stwierdził, że trasa rajdu jest bardzo ciekawa pod względem technicznym i dostosowana stopniem trudności do startujących zawodników. 
       ZKS podkreślił duże nagłośnienie imprezy w środkach masowego przekazu, duże zainteresowanie kibiców, dobór trasy umożliwiający kibicom dostęp do trasy. 
       ZKS stwierdził bardzo dobre zabezpieczenie trasy OS-ów mające na celu uniemożliwienie wjazdu na trasę pojazdom nieuprawnionym. 

   7. ZKS zarządził otwarcie Parku Zamkniętego. 

     Przewodniczący ZKS        Członek ZKS        Członek ZKS
     Janusz SZCZEŚNIAK      Kazimierz JAROMIN     Leszek BIEGUS




                8th International Truck and Cross Country Rally


                            JELCZ RALLY




                            PROGRAMME OF THE RALLY

    September 4, 1993      Issuing of the regulations

    October  28, 1993       Closing date for entries

    November  2, 1993       Issuing of the rally route and the Road Book

    Friday November 5, 1993
          9h00         - Issuing of the documents
         12h00 - 15h00 - Technical scrutineering BT-1
                                (behind the Hotel Wrocław)
         16h00         - Closing of entries for team, national and
                          club classifications
         19h00         - Session of the Stewards of the Meeting
         20h30         - Organizers' press conference
                            release of the starting list

    Saturday November 6, 1993
          8h00         - Opening Ceremony of the 8th Jelcz Rally
          8h30         - Start of the first crew
                               (in front of the Hotel "Wroclaw")
         15h30         - Finish of the 1st leg
                                   (in front of the Hotel "Wroclaw")
         21h00         - Publication of the starting list to the 2nd leg

    Sunday November 7, 1993
          8h00         - Start to the 2nd leg
         14h20         - Finish of the Rally - Hotel "Wroclaw"
         14h30         - Final technical scrutineering BT-2
         17h30         - Session of the Stewards of the Meeting
         18h00         - Publication of the final results
         18h30         - Expiration for lodging claims and protests
                         Opening of the Parc Ferm,
         20h00         - Closing Ceremony of the 
                                7th International Jelcz Rally
                       - Cocktail party with competiors - Hotel "Wroclaw"



                           RALLY OFFICE
      Till November 3, 1993 Rally Office will be open from 8h00 till
    16h00 in the office of Automobilklub Dolnośląski in Wrocław,
    Piłsudskiego 95, phone/fax (48-71) 44 42 99, telex 0715355 adwr pl.

      From November 4, 1993 it will be open from 8h00 till 21h00 in
    Hotel "Wroclaw".

           SUMMARY OF THE REGULATIONS

          ORGANIZATION
      The Organizer of the 8th International Truck and Cross Country
    "Jelcz" Rally, which will take place November 5 - 7, 1993  is
    Automobilklub Dolnośląski with the colaboration of its division in
    Milicz under the patronage of Jelcz Truck Factory in Jelcz -
    Laskowice.

      The event will be run in compliance with The International Sporting
    Code and its appendices of the F,d,ration Internationale du Sport
    Automobile.

          RALLY AUTHORITIES
      Stewards of the Meeting
      Chairman                                  - Janusz Szcześniak
      Member                                    - Kazimierz Jaromin
      Member                                    - Andrzej Lisik

      Clerk of the Course                       - Tadeusz Witkiewicz
        Assistant Clerks
         - in charge of Sports                  - Janusz Bens
         - in charge of Marshals                - Jan Zgłobisz
        Assistants:                             - Bogusław Piątek
                                                - Lech Kalniuk    
         - in charge of Organisation            - Edward Picher
        Chiefs and Managers
           Chief Scrutineer                     - Edward Piotrowicz
           Rally Route and Timekeeping          - Marek Plewka
           Chief of Results                     - Grzegorz Chyła
           Chief Medical Officer                - Iwona Cybakow
           Rally Office                         - Janina Żelechowska
           Rally Secretary                      - Grzegorz Chyła
           Press Relations Officer              - Stanisław Wolny
           Secretary of the Treasury            - Lilia Misiakiewicz
           Radio Communication                  - Mirosław Olechnowicz

          DESCRIPTION
      Rally is a sporting event for truck and off-road vehicles.

      The route of the 8th Jelcz Rally is 337 km long with 16 special
    stages of the total length of 102 km.
      Details of the Rally Route can be found in Appendix V, Special
    Stages (OS), Time Controls (PKC) and Passage Control (PKP) details
    can be found in the Road Book and on the Time Card.

      Intervals between crews will be 2 minutes.
      The official time will be that given by Polish Radio.

          ELIGIBLE VEHICLES
      The rally is open for all trucks (excluding articulated vehicles)
    and off-road vehicles which meet the safety requirements of the FISA.
      Rollbars, crash helmets and one or two fire extinguishers with
    minimum total capacity of 4 kg are obligatory.

      The vehicles taking part in the rally will be divided into
    following groups and classes:

            GROUPS (according to weight of the vehicle)
              Group  I     motorcycles
              Group II     up to 3,500 kg
              Group III    over  3,500 kg

      Weight is that of a vehicle ready for the start including the crew.

          ELIGIBLE COMPETITORS
      Competitors must be over 18 years old. 

          ENTRIES
      By the very fact of signing the entry form the entrant, as well as
    the crew members, submit themselves to the prescriptions of the
    present regulations.

      Crews may be made up of 1, 2 or 3 persons.
      At last 2 of them must have a driving licence valid for the vehicle
    entered.  Entries must be accompanied by 2 photos (4 x 6 cm) of
    every member of a crew.

      Competitors wishing to enter a vehicle that is not their property
    must have their entries accepted by the vehicle owner.

          ENTRY FEES - INSURANCE
      The entry fee is as follows:
            500,000 Polish Zloty  for a crew
            500,000 Polish Zloty  for a factory, club or national team
            100,000 Polish Zloty  for a service plate

      The entry fees should be remitted into the account: ťBRSA O/Wrocław
    419206-7764-2710-01000  or in the office of Automobilklub Dolnośląski.

      For foreign competitors The International Insurrance Card ("Green
    Card") is required and will be checked during scrutineering.

      The Organizers do not take any responsability for the losses and
    the damages in regard to the competitors or caused by them to third
    parties. The competitors take part in the event at their own risk.

      In case of an accident the competitor or his representative should
    report the fact orally at the nearest time control (PKC) and then
    submit a written account to the Rally Office before the results are
    announced.

          ADVERTISING
      Advertising is allowed on condition that it does not interfere with
    the national and FIA regulations, is not likely to give offence, does
    not encroach upon the spaces reserved for rally plates and
    competition numbers and does not interfere with the crew's vision
    through the windows.

      The place on the rally plates and on the doors over and bellow the
    starting numbers is reserved for the Organizer's advertising. 
      The organizer reserves the right to place additional advertising on
    the vehicles.

          TIME CONTROL - PASSAGE CONTROL
      All controls, ie. Time Controls (PKC), Passage Controls (PKP) and
    Special Stage start and finish will be indicated by means of FISA
    approved standarized signs.

      Any difference between the check-in time and the target time on a
    Time Control will be penalized as follows:
      - for late arrival   - 10 seconds for every minute
      - for early arrival  - 20 seconds for every minute
      Early check-in is allowed at the finish of the 1st leg and on the
    finish of the Rally.
      Any lateness between two controls exceeding 30 minutes or total
    lateness during any leg exceeding 30 minutes or total latenes
    exceeding 60 minutes will result in the exclusion of the crew.
      Any failure to have a Time Card stamped on a Passage Control wil
    result in the exclussion.

          SPECIAL STAGES
      Special stages are speed tests on terrains closed specially for the
    event. Wearing crash helmets is obligatory during these events.
      Special stages will end in a flying finish followed by a Point
    Stop control at 100 - 300 m. after the finish line.
      The crew may repair their car during a special stage if it does not
    interfere with the normal running of the stage.
      The crew may skip any natural obstacle on the stage on condition of
    returning into the same place (at the other side of obstacle) and
    driving through a gate consisting of two poles placed here.



          PARC FERME
      The cars will be subject to Parc Ferm, rules:
      - from the moment they enter a starting area, a regroupping zone or
    an end of a leg, until they leave one of these,
      - from the moment they enter a control area until they leave it,
      - from as soon as they reach the end of the event until the time
    for lodging protests has expired.
      While the vehicles are subject to the Parc Ferm, rules, any repairs
    or refuelling are strictly forbidden under pain of exclusion.

          CLASSIFICATION
      The final results shall be determined by adding the times obtained
    on the special stages and the penalties expressed in time.
      Classifications shall be determined in General Classification and
    in groups.

      Team results will be calculated by adding results of three best
    crews of each team. Cups will be awarded if at last three teams are
    entered in classification considered.
      Results of a class or group consisting of less than five vehicles
    will count only for general classification.

          PRIZES - CUPS
      Cash prizes:
      - first place in a group: 600 USD

      Prizes consisting of cups each shall be awarded for: 
      - first place in General classification,
      - first, second and third place in each group
      - first place in the Ladies' Cup.

      Prizes consisting of one cup each shall be awarded for: 
      - first place in National Team Classification
      - first place in Factory Team Classification
      - first place in Club Team Classification

autor strony: Grzegorz Chyła, materiały: Tomasz Lisicki, Zbigniew Próchniak