Jelcz Rally, 1992
Protokoły ZKS
- 2 -
1. Posiedzenie rozpoczęto stwierdzając nieobecność kol. SZCZĘNIAKA,
w związku z czym przewodniczącym Zespołu Komisarzy Sportowych został
Kazimierz JAROMIN.
Prezes Jarosz zabrał głos życząc przybyłym miłego pobytu we
Wrocławiu a organizatorom udanego przebiegu rajdu.
2. Dyrektor Rajdu przedstawił ZKS niezbędne dokumenty zezwalające na
przeprowadzenie Rajdu według proponowanej trasy.
3. ZKS zapoznał się z treścią Komunikatu nr. 1.
4. Dyrektor dokonał prezentacji Rajdu: trasa wynosi 380km w tym
114 km odcinków specjalnych.
5. Kierownik Komisji Technicznej poinformował ZKS o przebiegu BT-1:
odebrano 26 samochodów i 2 motocykle (protokoł w załączeniu).
5.1 ZKS na wniosek Komisji Technicznej zdecydował połączyć
grupy II, III i IV jako grupę IV.
6. ZKS zatwierdził przedstawioną przez Dyrektora Rajdu listę startową
po BT-1, (w załączeniu).
7.1 Na wniosek Dyrektora Rajdu ZKS zdecydował:
zmienić artykuł 25.3 Regulaminu Szczegółowego: zespół stanowi
co najmniej 2 załogi.
przedłużyć termin zgłoszeń zespołów do 20.11.1992, godz. 8:30.
ZKS zobowiązał Organizatora do umieszczenia w/w decyzji w
Komunikacie nr. 2.
7.2 ZKS zdecydował że przed startem do II etapu załoga ma prawo wejść
do Parku Zamkniętego na 15 minut przed wyznaczonym czasem startu,
zobowiązując Organizatora do zamieszczenia tej decyzji w
Komunikacie Nr. 2.
8. Posiedzenie zakończono o godzinie 20:00. Następne posiedzenie
w piątek, 20 listopada o godzinie 19:00.
Członek ZKS Przewodniczący ZKS
Józef Kisiel Kazimierz JAROMIN
7 JELCZ RALLY
PROTOKOŁ Nr. 2
II Posiedzenie ZESPOŁU KOMISARZY SPORTOWYCH
Wrocław, Hotel "Wrocław" Piątek, 20 listopada 1992
OBECNI:
Kazimierz JAROMIN Przewodniczący ZKS
Józef KISIEL Członek ZKS
Tadeusz WITKIEWICZ Dyrektor Rajdu
Janusz BENS Asystent dyrektora ds. sportowych
Grzegorz CHYŁA Sekretarz Rajdu
- - - - - - -
- 2 -
1. Zespół Komisarzy Sportowych zatwierdził projekt protokołu
pierwszego posiedzenia.
2. Dyrekor Rajdu przedstawił sprawozdanie przebiegu I etapu:
wystartowało 28 pojazdów, ukończyło 26. Nie zanotowano wypadków.
3. ZKS zatwierdził wyniki I etapu i listę startową do II etapu.
4. Postanowiono, że Końcowe Badanie Techniczne odbędzie się
bezpośrednio po przyjeździe załóg na metę rajdu i obejmie:
- sprawdzenie tożsamości samochodu,
- sprawdzenie kompletności wyposażenia bezpieczństwa.
5. Posiedzenie zakończono o godzinie 19:30. Następne posiedzenie
20.11.1992 o godzinie 17:00.
Członek ZKS Przewodniczący ZKS
Józef Kisiel Kazimierz JAROMIN
7 JELCZ RALLY
PROTOKOŁ Nr. 3
III Posiedzenie ZESPOŁU KOMISARZY SPORTOWYCH
Wrocław, Hotel "Wrocław" Sobota, 21 listopada 1992
OBECNI:
Kazimierz JAROMIN Przewodniczący ZKS
Józef KISIEL Członek ZKS
Tadeusz WITKIEWICZ Dyrektor Rajdu
Janusz BENS Asystent dyrektora ds. sportowych
Edward PIOTROWICZ Kierownik Komisji Technicznej
Grzegorz CHYŁA Sekretarz Rajdu
Zbigniew JAROSZ Wiceprezes ds. sportu PZM
- - - - - - -
- 2 -
1. Zespół Komisarzy Sportowych zatwierdził projekt protokołu
drugiego posiedzenia.
2. Dyrektor Rajdu przedstawił sprawozdanie przebiegu II etapu:
wystartowało 26 pojazdów, ukończyło 22. Nie zanotowano wypadków.
3. Kierownik komisji technicznej przedstawił sprawozdanie z
badania technicznego (w załączeniu). Nie zanotowano żadnych
nieprawidłowości.
4. ZKS zatwierdził wyniki końcowe do wywieszenia o godzinie 18:00.
5. W czasie przeznaczonym nA składanie protestów nie wpłynął
żaden protest.
6. ZKS ocenia jako bardzo dobrą organizację rajdu, szczególnie
dotrzymanie charmonogramu czsowego okrelonego regulaminem, dobrą
organizację Odcinków Specjalnych uniemożliwiającą dokonywanie skrótów
w tym bardzo dobrą pracę Punktów Kontroli Przejazdu na OS-ach,
oraz prawidłowo działający park maszyn i Park Zamknięty.
7. ZKS zatwierdził wywieszone wyniki końcowe jako ostateczne
zarządził otwarcie Parku Zamkniętego.
Na tym protokoł zakończono.
Członek ZKS Przewodniczący ZKS
Józef Kisiel Kazimierz JAROMIN
^L1000
7th International Truck and Cross Country Rally
JELCZ RALLY
PROGRAMME OF THE RALLY
September 16, 1992 Issuing of the regulations
November 13, 1992 Closing date for entries
November 16, 1992 Issuing of the rally route and the Road Book
Thursday November 19, 1992
8h00 - Issuing of the documents
10h00 - 15h00 - Technical scrutineering BT-1
(behind the Hotel Wrocław)
16h00 - Closing of entries for team, national and
club classifications
19h00 - Session of the Stewards of the Meeting
20h30 - Organizers' press conference
release of the starting list
Friday November 20, 1992
8h00 - Opening Ceremony of the 7th Jelcz Rally
8h30 - Start of the first crew
(in front of the Hotel "Wroclaw")
16h00 - Finish of the 1st leg
(in front of the Hotel "Wroclaw")
Saturday November 21, 1992
8h00 - Publication of the starting list to the 2nd leg
9h00 - Start to the 2nd leg
14h00 - Finish of the Rally - Hotel "Wroclaw"
14h30 - Final technical scrutineering BT-2
17h00 - Session of the Stewards of the Meeting
18h00 - Publication of the final results
19h00 - Expiration for lodging claims and protests
Opening of the Parc Ferm
20h00 - Closing Ceremony of the
7th International Jelcz Rally
21h30 - Cocktail party with competiors - Hotel "Wroclaw"
RALLY OFFICE
Till November 18, 1992 Rally Office will be open from 8h00 till
16h00 in the office of Automobilklub Dolnośląski in Wrocław,
Piłsudskiego 95, phone/fax (48-71) 44 42 99, telex 0715355 adwr pl.
From November 19, 1992 it will be open from 8h00 till 22h00 in
Hotel "Wroclaw".
SUMMARY OF THE REGULATIONS
ORGANIZATION
The Organizer of the 7th International Truck and Cross Country
"Jelcz" Rally, which will take place November 19 - 21, 1992 is
Automobilklub Dolnośląski with the colaboration of its division in
Milicz under the patronage of Jelcz Truck Factory in Jelcz -
Laskowice.
The event will be run in compliance with The International Sporting
Code and its appendices of the Fdration Internationale du Sport
Automobile.
RALLY AUTHORITIES
Stewards of the Meeting
Chairman - Janusz Szcześniak
Member - Kazimierz Jaromin
Member - Józef Kisiel
Clerk of the Course - Tadeusz Witkiewicz
Assistant Clerks
- in charge of Sports - Janusz Bens
- in charge of Marshals - Jan Zgłobisz
- in charge of Technical Equipement - Andrzej Mędrecki
- in charge of Organisation - Edward Picher
Chiefs and Managers
Chief Scrutineer - Edward Piotrowicz
Rally Route and Timekeeping - Marek Plewka
Chief of Results - Zbigniew Zalisz
Chief Medical Officer - Iwona Cybakow
Rally Office - Janina Żelechowska
Rally Secretary - Grzegorz Chyła
Press Relations Officer - Stanisław Wolny
Secretary of the Treasury - Lilia Misiakiewicz
DESCRIPTION
Rally is a sporting event for truck and off-road vehicles.
The route of the 7th Jelcz Rally is 345 km long with 14 special
stages of the total length of 107 km.
Details of the Rally Route can be found in Appendix V, Special
Stages (OS), Time Controls (PKC) and Passage Control (PKP) details
can be found in the Road Book and on the Time Card.
Intervals between crews will be 3 minutes.
The official time will be that given by Polish Radio.
ELIGIBLE VEHICLES
The rally is open for all trucks (excluding articulated vehicles)
and off-road vehicles which meet the safety requirements of the FISA.
Rollbars, crash helmets and one or two fire extinguishers with
minimum total capacity of 4 kg are obligatory.
The vehicles taking part in the rally will be divided into
following groups and classes:
GROUPS (according to weight of the vehicle)
Group I up to 3,500 kg
Group II over 3,500 kg up to 7,000 kg
Group III over 7,000 kg up to 10,000 kg
Group IV over 10,000 kg
Weight is that of a vehicle ready for the start including the crew.
CLASSES (according to number of wheels driven)
Class 1 2 wheels driven
Class 2 more than 2 wheels driven
ELIGIBLE COMPETITORS
No sporting licences required.
Competitors must be over 18 years old.
ENTRIES
By the very fact of signing the entry form the entrant, as well as
the crew members, submit themselves to the prescriptions of the
present regulations.
Crews may be made up of 2 or 3 persons.
At last 2 of them must have a driving licence valid for the vehicle
entered. Entries must be accompanied by 2 photos (4 x 6 cm) of
every member of a crew.
Competitors wishing to enter a vehicle that is not their property
must have their entries accepted by the vehicle owner.
ENTRY FEES - INSURANCE
The entry fee is as follows:
500,000 Polish Zloty for a crew
300,000 Polish Zloty for a factory, club or national team
50,000 Polish Zloty for a service car
The entry fees should be remitted into the account: BRSA O/Wrocław
419206-7764-132 or in the office of Automobilklub Dolnośląski.
For foreign competitors The International Insurrance Card ("Green
Card") is required and will be checked during scrutineering.
The Organizers do not take any responsability for the losses and
the damages in regard to the competitors or caused by them to third
parties. The competitors take part in the event at their own risk.
In case of an accident the competitor or his representative should
report the fact orally at the nearest time control (PKC) and then
submit a written account to the Rally Office before the results are
announced.
ADVERTISING
Advertising is allowed on condition that it does not interfere with
the national and FIA regulations, is not likely to give offence, does
not encroach upon the spaces reserved for rally plates and
competition numbers and does not interfere with the crew's vision
through the windows.
The place on the rally plates and on the doors over and bellow the
starting numbers is reserved for the Organizer's advertising.
The organizer reserves the right to place additional advertising on
the vehicles.
TIME CONTROL - PASSAGE CONTROL
All controls, ie. Time Controls (PKC), Passage Controls (PKP) and
Special Stage start and finish will be indicated by means of FISA
approved standarized signs.
Any difference between the check-in time and the target time on a
Time Control will be penalized as follows:
- for late arrival - 10 seconds for every minute
- for early arrival - 20 seconds for every minute
Early check-in is allowed at the finish of the 1st leg and on the
finish of the Rally.
Any lateness between two controls exceeding 30 minutes or total
lateness during any leg exceeding 30 minutes or total latenes
exceeding 60 minutes will result in the exclusion of the crew.
Any failure to have a Time Card stamped on a Passage Control wil
result in the exclussion.
SPECIAL STAGES
Special stages are speed tests on terrains closed specially for the
event. Wearing crash helmets is obligatory during these events.
Special stages will end in a flying finish followed by a Point
Stop control at 100 - 300 m. after the finish line.
The crew may repair their car during a special stage if it does not
interfere with the normal running of the stage.
The crew may skip any natural obstacle on the stage on condition of
returning into the same place (at the other side of obstacle) and
driving through a gate consisting of two poles placed here.
PARC FERME
The cars will be subject to Parc Ferm rules:
- from the moment they enter a starting area, a regroupping zone or
an end of a leg, until they leave one of these,
- from the moment they enter a control area until they leave it,
- from as soon as they reach the end of the event until the time
for lodging protests has expired.
While the vehicles are subject to the Parc Ferm rules, any repairs
or refuelling are strictly forbidden under pain of exclusion.
CLASSIFICATION
The final results shall be determined by adding the times obtained
on the special stages and the penalties expressed in time.
Classifications shall be determined in General Classification and
in groups and classes.
Team results will be calculated by adding results of three best
crews of each team. Cups will be awarded if at last three teams are
entered in classification considered.
Results of a class or group consisting of less than five vehicles
will count only for general classification.
PRIZES - CUPS
Cash prizes:
- first place: 1000 USD
- first place: 500 USD
- third place: 200 USD
Prizes consisting of two cups each shall be awarded for:
- first, second and third place in General classification,
- first place in each group and class,
- first place in the Ladies' Cup.
Prizes consisting of one cup each shall be awarded for:
- first place in National Team Classification
- first place in Factory Team Classification
- first place in Club Team Classification
LIST OF REMAINING PRIZES WILL BE POSTED IN THE RALLY OFFICE ON
NOVEMBER 19, 1992.
Wrocław dnia 19.11.1992, 7h00
KOMUNIKAT nr 1
1.1 Odwołuje się:
Punkt Kontroli Czasu Dobrzykowice (PKC 5 i 11).
Odcinek Specjalny Dobrzykowice-Nadolice (OS 5 i 11).
1.2 Zmienia się notatki nawigacyjne:
Tom I, strona 35 znak 44 jazda na wprost do Nadolic -
do str. 38 znak 15. (około 3 km)
1.3 Czas przejazdu z PKC 4 do PKC 6 wynosi 85 minut
2 Ogłoszenie wyników I etapu 20.11.1992 godz. 20:00
3 Zmienia się przebieg drugiego etapu (w załączeniu):
3.1 Start o godzinie 8:30
3.2 jazda według notatek nawigacyjnych tom I (z powyższą korektą)
3.3 Czas przejazdu z PKC 11A do PKC 12 wynosi 75 minut.
BULLETIN No. 1
1.1 It has been decided to cancel:
Time Control in Dobrzykowice (PKC 5 and 11).
Special Stage Dobrzykowice-Nadolice (OS 5 and 11).
1.2 Road Book is changed as follows:
Vol. I, page 35 drawing 44: drive straight to Nadolice -
until page 38 drawing 15 (about 3 km).
1.3 Target time from PKC 4 to PKC 6 is 85 minutes.
2 Publication of results of Ist leg on November 20, 20h00.
3 Running of the second leg is changed (details enclosed)
3.1 Start at 8:30
3.2 driving according to Road Book I (with correction above)
3.3 Target time from PKC 11A to PKC 12 is 75 minutes.
Dyrektor Rajdu
Clerk of the Course
Tadeusz WITKIEWICZ
Wrocław dnia 19.11.1992,20h00
KOMUNIKAT nr 2
1. Decyzją Zespołu Komisarzy Sportowych dokonano
dołączenia grup II i III do grupy IV.
2. Na wniosek Dyrektora Rajdu ZKS postanowił
zmienić art.25.3 - zespół stanowią co najmniej 2
załogi. Termin przyjmowania zgłoszeń zespołów
ustalono na 20.11.1992, godz. 8:30.
3. ZKS zdecydował, że przed startem II etapu załogi
mają prawo wejścia do Parku Zamkniętego na 15 minut
przed wyznaczonym czasem startu.
BULLETIN No. 2
1. Panel of the Stewards of the Meeting decided jo
join groups II and III to group IV.
2. Upon proposal by the Clerk of the Course the
Panel decided to change art.25.3 of the Regulations:
team consists of minimum 2 crews. Closing date for
entries of the teams is November 20, 8h30.
3. The Panel decided that before start to the
second legs crews may enter Parc Ferme 15 minutes
before their starting times.
Dyrektor Rajdu
Clerk of the Course
Tadeusz WITKIEWICZ
Wrocław dnia 20.11.1992,20h00
KOMUNIKAT nr 3
1. Zespół Komisarzy Sportowych przypomina, w czasie
całego trwania rajdu, zgodnie z Ustawą o Ruchu drogowym
obowiązuje:
- używanie świateł mijania przez cały dzień.
- w razie zatrzymania się na trasie wystawienie trójkąta
ostrzegawczego.
2. Końcowe Badanie techniczne BT-2 odbędzie się
natychmiast po przyjeździe na metę rajdu.
BULLETIN No. 3
1. Panel of the Stewards of the Meeting reminds that
according to the Polish Highway Code it is obligatory to:
- use passing light (traffic beam) during all the day,
- in case of stopping on the road display the warning triangle.
2. Final Technical scrutineering BT-2 will take place
immediately after arrival of the crew to the finish.
Dyrektor Rajdu
Clerk of the Course
Tadeusz WITKIEWICZ
autor strony: Grzegorz Chyła, materiały: Tomasz Lisicki, Zbigniew Próchniak
Darmowy hosting zapewnia PRV.PL